Machiya Kyoto
Inspired by the famous Japanese graphic designer Kenya Hara, I would like to use his thoughts on ‘exformation’ in the Kyoto Machiya Research. In this sense I want to ask questions in a different way, look at the history of the machi from an unexpected angle, use our imagination to create new views. Concepts in relation to the old Machiya which I would like te explore are: lightning, filling the empty space, simpleness of the furniture, fragile walls of paper, architecture of the house. During workshops and research I will explore new ways of looking at the Machiya: how it has been used over the centuries and how it can be used in the future. By focussing on the concept of ‘exformation’, I want to find new ideas to look at the culture of the machiya and show new insights on how to preserve and develop this rich cultural heritage. ————– Als grafisch ontwerper en onderzoeker op het gebied van informatie visualisatie, verbleef ik in Kyoto (van 1 oktober t/m 1 december 2011) om onderzoek te doen naar de Machiya: hoe kan ik op verschillende manieren gegevens verzamelen over de specifieke kwaliteiten van wonen en werken in een Machiya in Kyoto. Mijn onderzoeksmethode was geïnspireerd op het concept exformatie, zoals omschreven door de Het eerste deel van mijn onderzoek bestond uit het verblijf in een Machiya voor twee maanden. Ten tweede hield ik een dagelijks weblog bij over mijn persoonlijke ervaringen en mijn relatie met de bewoners van de Machiya. Het derde element van het project bestond uit het verzamelen van informatie over de traditie van en het dagelijkse leven in een Machiya. Ik sprak met verschillende bewoners en mensen die werken in een Machiya. Daarna maakte ik een vragenlijst over thema’s als: de traditie van de Machiya, de specifieke plaatsen in de Machiya, de verschillende herinneringen die mensen hebben aan de Machiya, de zintuigen in relatie tot de Machiya, enzovoort. Na afloop van deze twee maanden heb ik de resulaten van mijn onderzoek gepresenteerd in de Machiya van de Doshisha University in Kyoto. Hieraan vooraf deed ik een performance tussen twee Nederlandse en twee Japanse kunstenaars. Na de presentatie had ik Yoshimura Nao bereid gevonden om een traditionele Japanse dans op te voeren. Daarnaast volgde ik lessen Japans boekbinden bij studio Eiko in Osaka Voorbeelden hiervan zullen getoond worden op de expositie. Een verslag van mijn onderzoek wordt gepresenteerd op 25 februari in het Japanse Winkeltje. |